اخبار

چالش “قاچاق پیاز زعفران ایرانی” پایان ندارد/ ورود فقط ۱۳ درصد زعفران تولیدی با “برند ایرانی” به بازارهای جهانی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، زمانی نام زعفران که بر زبان‌ها جاری می‌شد، همه نام خطه خراسان را با آن همراه می‌کردند، اما امروز دیگر خبری از زعفران خراسان نیست چرا‌که کشت زعفران در بسیاری از استان‌های کشور، در حال انجام است هرچند به مرغوبیت زعفران خراسان نیست اما نه تنها در سراسر کشور بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز کشت می‌شود و علت آن نیز کم‌توجهی به این محصول استراتژیک بوده است. اینکه محصولی مختص یک کشور است چطور در دیگر کشورها کشت می‌شود، بحث‌های زیادی دارد که مهمترین آن قاچاق پیاز زعفران ایرانی است.

در حال حاضر ایران 92 درصد زعفران بازارهای جهانی را تامین می‌کند اما نه‌تنها تعیین‌کننده قیمت نهایی زعفران جهانی نیست بلکه زعفران ایران نیز به‌نام کشورهای دیگر بسته‌بندی و به فروش می‌رسد در واقع بازار زعفران به نام ایران و به‌کام دیگر کشورهاست.

به گزارش تسنیم، براساس آخرین آمار اعلام شده 87 درصد زعفران ایران به‌صورت خام صادر می‌شود و تنها 13 درصد این محصول با بسته‌بندی و برند ایرانی وارد بازار جهانی می‌شود که این موضوع ضعف مدیریتی، نبود صنایع بسته‌بندی، برندسازی و از طرفی حضور دلال‌ها را بیش از پیش نشان می‌دهد.

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت وگو با تسنیم اظهار داشت: متاسفانه تولید زعفران به‌نسبت سال‌های گذشته روند کاهشی داشته است که البته بخشی از این کاهش به‌دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی بوده اما بخش بسیار مهمی هم مربوط به کشاورزان است چرا‌که کشاورزان و زعفران‌کاران با توجه به نابسامانی بازار زعفران، رغبتی برای کاشت این محصول ندارند.

وی ادامه داد: ایران باید قیمت‌گذاری زعفران را به عنوان تولیدکننده انحصاری تعیین کند و سال‌هاست این موضوع را بیان می‌کنیم، اما متاسفانه هیچگونه اقدامی در این راستا صورت نگرفته است چرا‌که در دنیا وقتی کشوری 50 درصد تولید یک کالا را برعهده داشته باشد، تعیین‌کننده قیمت بازار است اما نمی‌دانم چرا درمورد زعفران این قانون اعمال نمی‌شود، در صورتی که 92 درصد زعفران دنیا را ایران تامین می‌کند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از کالاهای اساسی در داخل کشور افزایش قیمت پیدا کردند، اما قیمت زعفران در بازارهای داخلی نیز تغییری پیدا نکرد و متاسفانه با توجه به کاهش تولید زعفران، قیمت زعفران برای کشاورزان مقرون  به‌صرفه نیست.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران نیز در این باره اظهار داشت: تحریم ها روی زعفران اثر گذاشته و مانع صادرات این محصول به دیگر کشورها شده است. از طرفی نبود بسته‌بندی مناسب برای این محصول سبب شده تا زعفران ایران در بازارهای جهانی و با برندهای دیگر کشورها توزیع شود و این موضوع قطعاً در آینده روی بازار زعفران ایران تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: برخی به جای اینکه به‌فکر تکمیل زنجیره زعفران و هم پوشانی آن باشند، بین تولیدکننده، فرآوری‌کننده و صادرکننده اختلاف ایجاد می‌کنند تا بتوانند بر بازار مسلط باشند و متاسفانه این کار به جایگاه زعفران ایران در بازارهای جهانی لطمه وارد می‌کند.

حسینی با بیان این مطلب که باید با شیوه های علمی و نوین سعی کنیم به جای برداشت دو تا سه تن زعفران در هر هکتار، این رقم را به هشت کیلوگرم افزایش دهیم، افزود: حضور در بازارهای جهانی به عنوان عنصری تعیین کننده، نیازمند کاهش هزینه های تولید است.
تدوین:سحر مجدی
واتساپ:09334152493

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − یک =