اخبار

مِهر بی‌مهر برای لوازم‌التحریرفروشان| کسادی بازار نوشت‌افزار با مدارس مجازی/ بازار لوازم‌التحریر اصفهان در کما به سر می‌برد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، روزگاران قبل از کرونا، شهریور ماه هر سال در آستانه بازگشایی مدارس بازار خرید و فروش ملزومات مدرسه داغ می‌شد اما با ورود نامیمون شیوع کرونا به ایران از اواخر بهمن سال 98 و جاخوشی آن تاکنون با تغییر شیوه آموزش از حضوری به مجازی، دیگر خبری از صدای هیاهوی خرید کتاب و لوازم‌التحریر به گوش نمی‌رسد و میزان داد و ستد نوشت‌افزار با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

از سال‌های نه چندان دور برای دسترسی آسان و سریع خانواده‌ها و حمایت از تولیدکنندگان لوازم‌التحریر ایرانی در روزهای منتهی به بازگشایی مدارس نمایشگا‌ه‌هایی برپا می‌شد که شور عجیبی بین دانش‌آموزان برای انتخاب انبوهی از نوشت‌افزارهایی مانند مداد و مدادرنگی، خودکار، پاک‌کن و دفتر‌هایی با جلدهای کاملا ایرانی و متنوع وجود داشت اما با عدم برپایی این نمایشگاه‌ها به‌دلیل شیوع کرونا و برگزاری مجازی کلاس‌های تحصیلی دیگر خبری از لذت‌های کودکانه برای خرید نوشت‌افزار در شهر اصفهان وجود ندارد.

هرچند تب آموزش‌های فیزیکی و بازگشایی مدارس به قاب تلفن‌های همراه و تبلت‌های فضای مجازی تبدیل شده و دانش‌آموزان برای انجام تکالیف غیرحضوری خود به نوشت‌افزارهایی هم احتیاج دارند اما براساس گزارش‌های میدانی با شیوع ویروس کرونا و رکود حاکم در بازار اصفهان، صنف نوشت‌افزار با کاهش 50 تا 60 درصدی عدم تمایل والدین برای خرید لوازم‌التحریر دانش‌آموزان، روزهای بی‌رونقی و ناخوشایندی را سپری می‌کنند.

در همین راستا تنها روند گستردگی شیوع کرونا مزید بر علت بی‌رونقی و رکود بازار لوازم‌التحریر نبوده و از سال‌ گذشته نوسانات نرخ ارز و عدم مدیریت به هنگام بازار نوشت‌افزار توسط نهادهای متولی موجب شده که این کالاها هم از گرانی‌ها بی‌رویه و فراتر از انتظار مستثنی نشود و با توجه به قیمت‌های موجود در بازار نرخ لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان در بازار نسبت به سال گذشته افزایش سرسام‌آوری داشته باشد.

البته در این میان نحوه توزیع کتب درسی نیز مورد بحث قرار دارد چرا که فعالان صنف نوشت‌افزار معتقدند آموزش ‌و پرورش با این اقدام به ‌نوعی اصل 44 قانون اساسی را تحت‌الشعاع قرار داده و با عدم توزیع کتب مدارس دانش‌آموزان توسط اتحادیه صنوف نوشت‌افزار با رکود حاکم بر بازار آنها را به ورطه نابودی و ورشکستگی کشانده است.

بیشتر بخوانید
کرونا مصرف لوازم التحریر در کشور را 70 درصد کاهش داد

فروش عمده لوازم التحریر پارس

«آماده باش» در کتابفروشی‌ه

کسادی بازار نوشت‌افزار اصفهان با مدارس مجازی

مشاهدات و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که از زمان شیوع کرونا ویروس و برگزاری حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری کلاس‌ها طی سال گذشته و همچنین عدم تعیین دقیق و مشخص بازگشایی مدارس تا همین یکی دو روز پیش برای سال تحصیلی جدید، بازار خرید و فروش لوازم‌التحریر در اصفهان همچون سال‌های قبل گرم نیست و مغازه‌های نوشت‌افزارهای شهر به ویترینی برای عبور والدین، کودکان و نوجوانان تبدیل شده و واحدهای صنفی از نبود شرایط کسب و کار مناسب در این روزها راضی نیستند.

یکی از فروشندگان نوشت‌افزار در شهر اصفهان با اشاره به اینکه سال‌های گذشته از اواخر مرداد ماه بازار خرید و فروش لوازم‌التحریر با حضور کودکان از شور و هیجان خاصی برخوردار بود گفت: با شیوع کرونا ویروس و تشکیل مجازی کلاس‌های تحصیلی، کسب و کار صنف نوشت‌افزار بسیار کساد و بی‌رونق شده است.

این فروشنده اصفهانی پیرامون اینکه امسال رکود حاکم در بازار لوازم‌التحریر اصفهان در 25 سال سابقه‌ام در این صنف ناباورانه است، اظهار داشت: با برگزاری غیرحضوری مدارس و کاهش استقبال خانواده‌ها برای خرید نوشت‌افزار، بسیاری از مغازه‌ها با عدم درآمدهای مناسب از ماه‌های گذشته تاکنون در پرداخت هزینه اجاره‌‌های مغازه خود درمانده شده‌اند.

وی افزود: طی سال گذشته با همه‌گیری ویروس کرونا و هشدارهای مسئولان به خانواده‌ها که تا حد امکان فرزندان را به مدارس نفرستند و از برنامه‌های آنلاین و غیرحضوری استفاده کنند؛ والدین ترجیح می‌دهند کودکان و نوجوانان آنها از نوشت‌افزارهای باقی‌مانده خریداری سال‌های قبل در منزل استفاده کنند.

این فروشنده اصفهانی درباره اینکه بسیاری از مغازه‌های نوشت‌افزار در بازار اصفهان نیمه تعطیل شدند و فقط برخی از مغازه‌ها با ارایه خدمات امور فنی چاپ، تکثیر، فنرزنی کتب درسی دانش‌آموزان کج‌دار و مریض در حال فعالیت هستند، بیان کرد: در سال‌های گذشته با برگزاری نمایشگاه‌های لوازم‌التحریر در آستانه بازگشایی مدارس فروشندگان کسری دخل و خرج ماه‌های قبل خود را کسب می‌کردند، اما با عدم برپایی این نمایشگا‌ه‌ها به دلیل کرونا ویروس، صنف نوشت‌افزار با رکود کامل روبه‌رو شده است.

وی پیرامون اینکه در سال‌های اخیر با فرمایشات و تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید داخلی و منع ورود کالا‌های مشابه، برخی از تولیدکنندگان سرمایه‌های خود را برای رشد تولیدات کشورمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند گفت: از زمان گسترش کرونا ویروس و تعطیلی تمام مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های فرهنگی و علمی سراسر کشور تاکنون و همچنین عدم اعلام دقیق و مشخص بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی جدید، حرکت کند چرخ دنده‌های اقتصادی تولیدکنندگان صنوف نوشت‌افزار را از مدار کسب و کار خارج کرده است.

این فروشنده در بازار اصفهان درباره اینکه به گفته فعالان عرصه نوشت‌افزار، امسال خرده‌فروشان لوازم‌التحریر 40 درصد و عمده‌فروشان 60 تا 70 درصد فروش کمتری داشته‌اند، افزود: اگر چه شیوع کرونا اکثر صنوف را به تعطیلی کشاند و برخی کاملا ورشکست شدند اما صنف نوشت‌افزار طی سال گذشته شامل صنوف آسیب‌پذیر نشد و از بسته‌های حمایتی دولت هم محروم شدند.

وی پیرامون اینکه شهریور ماه هر سال در آستانه سال تحصیلی مهر بازار خرید نوشت افزار و ملزومات مدرسه گرم بود و دانش‌آموزان به همراه والدین خود روانه بازار می‌شدند تا نوشت افزار مورد نیازشان را تهیه کنند، بیان کرد: با وجود کاهش استقبال خانواده‌ها برای خرید انواع لوازم‌التحریر قیمت بسیاری از محصولات ایرانی موجود در بازار به دلیل افزایش حقوق کارگر، بیمه، مالیات و تامین مواداولیه وارداتی 25 تا 40 درصد نسبت به سال گذشته سیر صعودی داشته و نرخ کالاهای خارجی هم با نوسانات دلار بی‌محابا گران شده است.

کمبودی در بازار لوازم التحریر وجود ندارد؛ مشکل گرانی است

کیانی پدر دو دانش‌آموز دبستانی با اشاره به اینکه کمبودی در بازار لوازم التحریر وجود ندارد و انواع کالاها با تنوع بسیار به فور در دسترس است، گفت: قیمت‌ تمام کالاها به نسبت سال گذشته طی نوسانات دلار افزایش 20 تا 40 درصدی داشته و بدون عدم نظارت‌ها نرخ اجناس در مغازه‌های مختلف سطح شهر با تفاوت‌های ناباورانه‌ای عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل گرانی لوازم التحریر، فقط توانستم برای یکی از فرزندانم، یک کیف و مقداری وسیله بخــرم و پسر دیگرم را با وعده و وعید متقاعد کردم که به‌ جز تعدادی دفتر از وسایل سال‌های قبلش استفاده کنــد.

کیانی درباره اینکه دلیل اصلی کسادی بازار نوشت‌افزار فقط افزایش نرخ‌ها نیست بلکه عدم بازگشایی مدارس طی همه‌گیری کرونا ویروس مزید بر علت رکود حاکم در بازار شده است، افزود: با شرایط اقتصادی و نبود کلاس‌های حضوری، خانواده‌ها دلیلی برای خرید نوشت‌افزارهای جدید ندارند و واحدهای صنفی لوازم‌التحریر از شرایط کسب‌وکار خود در فصل بازگشایی مدارس راضی نیستند.

رکود حاکم بر صنوف نوشت‌افزار با عدم فروش کتب درسی

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم التحریر اصفهان با بیان اینکه رکود قابل‌توجه بازار لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته ناشی از شیوع کروناست اما برخی مسائل نیز به افزایش این رکود دامن می‌زند، گفت: طی سه سال اخیر توزیع کتب درسی دانش‌آموزان توسط آموزش و پرورش و عدم عرضه آن از سوی اتحادیه صنوف نوشت‌افزار، سبب ورشکستگی و خانه‌نشینی واحدهای فروش لوازم‌التحریر در اصفهان شده است.

اکبر چیت‌ساز با انتقاد از تدبیر وزارت آموزش و پرورش برای فروش کتب درسی در مدارس، اظهار داشت: فروش کتاب و لوازم‌التحریر توسط آموزش و پرورش در مدارس اشتباه است چرا که طبق اصل 44 قانون اساسی فروش این اقلام توسط بخش دولتی صحیح نیست و باید به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به آثار نامطلوب فروش کتب درسی در مدارس، افزود: فروش کتب در مدارس تاثیر نامطلوبی برای فعالیت مغازه‌داران و فروشندگان لوازم‌التحریر در پی دارد و در اصفهان سبب بیکاری هزاران عضو اتحادیه لوازم‌التحریرفروشان در اول مهر می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم التحریر اصفهان با بیان اینکه مدارس جای آموزش صحیح و پرورش کودکان کشور است نه خرید و فروش اجناس و کتب و این کار با هیچ قانونی تایید نمی‌شود، تصریح کرد: ما برای رونق بخشیدن به کسب و کار حوزه خودمان در تلاش برای واگذاری فروش کتب دبستان از آموزش و پرورش به کتاب و لوازم‌التحریر فروشان بودیم اما متاسفانه اجازه فروش کتب دوره اول و دوم دبیرستان را هم از ما گرفته شده است.

وی پیرامون اینکه تدبیر وزارت آموزش و پرورش برای فروش کتب درسی در مدارس به دلیل حذف واسطه‌ها بوده است، گفت: طی سه سال اخیر از حدود 2 ماه قبل از بازگشایی مدارس ثبت‌نام کتب درسی دانش‌آموزان در سایت مورد نظر آموزش و پرورش با دریافت هزینه ثبت می‌شود اما این اقدام 50 درصد واحدهای صنفی اصفهان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

چیت‌ساز اضافه کرد: اگر والدین برای خرید کتب درسی دانش آموزان به واحدهای صنفی لوازم‌التحریر مراجعه کنند، در کنار آن نوشت افزار موردنیاز دانش‌آموز را نیز خریداری می‌کنند اما با توزیع کتب درسی از سمت آموزش‌وپرورش، هیچ مراجعه‌ای به واحدهای صنفی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تداوم گسترش کرونا ویروس و برگزاری مجازی کلاس‌های تحصیلی تمایل والدین را برای خرید نوشت‌افزار کاهش داده است، اظهار داشت: این شرایط سبب کاهش درآمد بسیاری از فروشندگان نوشت‌افزار شده و شاید برخی آنها روزانه کمتر از 50 هزار تومان درآمدی داشته باشند.

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم التحریر اصفهان پیرامون اینکه شهریور ماه هر سال بازار فروش نوشت‌افزار اصفهان با حضور کودکان و والدین از شور و هیجانات خاصی برخوردار بوده است، اظهار داشت: امسال به نسبت دو سال گذشته کاهش 40 تا 50 درصدی خرید لوازم‌التحریر سبب رکود در بازار صنف نوشت‌افزار شهر اصفهان شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا قیمت لوازم‌التحریر در بازار اصفهان 20 تا 30 درصد افزایش داشته است، افزود: امسال نرخ نوشت‌افزارهای ایرانی به دلیل حقوق کارگر، بیمه، مالیات، هزینه‌های حامل‌های انرژی و عدم استقبال مردم رشد داشته اما قیمت محصولات خارجی براساس نوسانات دلار قیمت‌گذاری شده است.

چیت‌ساز با بیان اینکه طبق دستور مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی برای همه واجب است، گفت: متاسفانه برخی معلمان در مدارس به جای فرهنگ‌سازی نونهالان برای استفاده از اقلام ایرانی، برخی برندهای خارجی را تبلیغ می‌کنند و ما خواهان رسیدگی به این مسئله بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: ورود اقلام خارجی به ایران برای فروش، نشان از عدم حمایت از تولید ملی دارد و نباید حتی به کوچکترین اجناس همانند خودکار هم اجازه ورود داده شود تا ما بتوانیم در مغازه‌های خود تمام اجناس ایرانی را به فروش برسانیم.

رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم التحریر اصفهان درباره اینکه با همه‌گیری کرونا ویروس دانش‌آموزان اگر نیاز مبرمی به خودکار، مداد، دفتر و … داشته باشند، اقدام به خرید لوازم التحریر می‌کنند، افزود: زمانی که کلاس‌ها مجازی شد و یا بیشتر والدین به دلیل شیوع کرونا تمایلی به حضور فیزیکی فرزندان خود در مدارس ندارند، به نوعی دیگر نیازی به لوازم التحریر نخواهند داشت و این صنف رو به نابودی خواهد رفت.

به گزارش تسنیم؛ هر چند ویروس کرونا مشکلاتی را در ابتدا برای آموزش و پرورش و دانش‌آموزان ایجاد کرد اما روشی نوین را به میدان آورد. استفاده از فضای مجازی برای آموختن شاید در آینده تبدیل به روشی برای آموزش بیشتر باشد، اما حمایت از صنوف و فروشندگانی که فصل رونق کسب و کارشان ماه پایانی تابستان است نیازمند توجهی ویژه و برنامه‌ریزی اساسی دارد، البته در این میان فراهم کردن زمینه فروش کالای ایرانی می‌تواند یک تیر و چند نشان باشد، هم رونق جهش تولید، راضی کردن خانواده‌هایی که قدرت خرید اجناس گران را ندارند و هم تولیدکنندگانی که چرخ اقتصاد کشور به دست آنها می‌چرخد و چشمشان به دست مشتریانی است که تولیدات داخلی آنها را در سبد خرید خود می‌گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =