مقالات, مقاله های آموزشی

مبتلایان افسردگی پاییزی بخوانند

 دلایل و درمان افسردگی پاییزی

افسردگی ممکن است در تمام طول سال رخ دهد اما در برخی از فصول سال شایع تر است این افسردگی ها در پاییز و زمستان رخ می دهد و با پایان فصل هم تمام می شود علت اصلی این افسردگی ها هم کم شدن نور خورشید و کاهش ویتامین D  و همچنین کاهش نور باعث کاهش هورمونی در بدن می شود که خود باعث رخوت و کسل شدن و خواب الودگی می شود در ادامه مبحث ندرباره دلایل و درمان افسردگی پاییزی بیشتر خواهیم دانست

 

فصل پاییز با وجود تمام زیبایی هایش، بیماری‌های روحی و جسمی هم با خود به همراه می آورد.سرماخوردگی یکی ازبیماری های فصل پاییز است.

علاوه بر سرماخوردگی که یک مشکل جسمی است، بیماری‌های روحی زیادی هم در این فصل افراد را تهدید می‌کند.

درمان افسردگی پاییزی که بیشتر به سراغ زنان می‌آید - ایسنا

 

آیا عوامل محیطی و اجتماعی در افسردگی پاییزی نقش دارند؟

بعضی وقت ها عوامل محیطی و اجتماعی در افسردگی پاییزی موثر است. به عنوان مثال شخصی که کار و کاسبی خوبی در تابستان دارد و اوج شلوغی و درآمدش در فصل تابستان است، باشروع پاییز و رکود شغلی دچار افسردگی می شود.

برای کاهش بی‌حوصلگی چه باید کرد؟

اگر افسردگی شدید باشد باید به روان پزشک مراجعه شود اما اگر دچار افسردگی خفیف شدید، می توانید با برنامه ریزی درست در زندگی به بهبود افسردگی کمک کنید. به عنوان مثال برای زندگی تان برنامه ریزی کنید.

توصیه شده است که سعی کنید کارهایتان را به موقع انجام دهید، صبح پیاده روی و ورزش کنید تا با نشاط بیشتری بتوانید کار کنید، تغذیه و خواب خوب و کافی داشته باشید. در هفته ساعاتی را برای تفریح در نظر بگیرید و سعی کنید از غم و استرس دور باشید.

افسردگی فصلی تنها در برخی فصول سال رخ می‌دهد و با تغییر فصل برطرف می‌شود.

 

افسردگی پاییزی و راههای مقابله با آن | شبکه سلامت

 

توصیه‌هایی برای کاهش افسردگی مادران باردار

خیلی از خانم ها در دوران بارداری به افسردگی مبتلا می شوند. بنابراین برای کاهش افسردگی در این دوران، همسران باید به خانم شان عشق بورزند، در کارهای منزل به او کمک کنند، برنامه های شاد و ورزشی فراهم کنند، به سفر و مهمانی بروند و تا جایی که می توانند ابراز علاقه و عشق کنند تا خانم ها از استرس و افسردگی دور شوند.

نقش رنگ‌ها در کاهش افسردگی پاییزی

خانواده رنگ های قرمز باعث تحریک احساس هیجان و شادی در فرد می شوند اما رنگ هایی که از خانواده آبی هستند باعث آرامش و سکون می شوند. معمولا افراد افسرده طرفدار رنگ های تیره و سیاه هستند بنابراین بهترین رنگ برای افراد افسرده، رنگ هایی از خانواده قرمز است تا حس تحرک و هیجان را در این افراد زنده کند.

رایحه‌های خوش

استشمام بوهای خوش باعث تحریک حس شادمانی و آرامش در افراد می شود. بوی استوقودوس بسیار آرام بخش و نشاط آور و برای افراد افسرده گزینه مناسبی است.

ورزش و پیاده‌روی و شب ‌نشینی

مهمانی رفتن در شب‌های پاییزی برای افراد افسرده، مفید است به شرطی که این کار هرشب تکرار نشود. چون اگر فرد افسرده، شب ها خیلی دیر بخوابد و نظم خوابش به هم بریزد، مضطرب و افسرده تر می شود.

افراد مبتلا به این اختلال روحی تمایل پیدا می‌کنند که بیشتر بخوابند، پرخوری کنند

 

دختر پاییز - ویسگون

نورپردازی درون خانه‌ها در پاییز چگونه باشد؟

یکی از دلایل افسردگی افراد در پاییز، هوای ابری و روزهای کوتاه و تاریک است. برای رهایی از این مشکل، پرده ها را کنار بزنید و پنجره ها را باز کنید و اجازه دهید نور طبیعی خورشید به جای نور مصنوعی وارد اتاق شود.

نقش تغذیه در کاهش افسردگی چیست؟

مواد نشاسته ای جزو مواد شادی آور است . به همین دلیل ماکارونی، شکلات و زعفران (به مقدار کم) از موادی هستند که ضد افسردگی و شادی آورند. علاوه بر این، نوشیدن آب فراوان هم باعث حس شادابی در فرد می شود.

آیا افسردگی فصلی با جنسیت مرتبط است؟

به طور کلی زنان همیشه دوبرابرمردان به افسردگی مبتلا می شوند و این آمار در افرادی که به افسردگی فصلی مبتلا می شوند هم صدق می کند.

ورزش و پیاده روی هم برای افراد افسرده بسیار مفید است چون حس هیجان و نشاط را در این افراد زنده می کند

با آغاز فصل پاییز و با کوتاه ‌ترشدن طول روزها و کم شدن نور خورشید برخی افراد غمگین و افسرده می‌شوند که بعد از مدتی این حالت از بین می‌رود، اما افرادی که مبتلا به اختلال تاثیر فصلی یا به اصطلاح SAD هستند حالت افسردگی عمیق‌تری را تجربه می‌کنند.

در واقع کاهش نور خورشید منجر به کاهش میزان ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که این امر نیز احساس خواب آلودگی و خستگی را در افراد مبتلا افزایش می‌دهد.

وقتی فصل بهار می‌رسد این علائم به تدریج از بین می‌روند. پزشکان معتقدند این اختلال یک مشکل واقعی است و نیاز به تشخیص، و اغلب نیاز به درمان دارد

چه طور با «افسردگی پاییزه» کنار بیاییم؟

خلق افسرده در بخش عمده روز، کاهش علاقه و لذت به فعالیت‌های قبلی، کاهش چشمگیر وزن بدن، بی‌خوابی یا خواب آلودگی مفرط، بی‌قراری و کندی روانی حرکتی، خستگی و از دست دادن انرژی، احساس بی‌ارزشی، کاهش توانایی تفکر و تمرکز و افکار عود کننده درباره مرگ از ویژگی‌های بارز افسردگی در افراد است که ممکن است در فصل پاییز و زمستان تشدید شود.

 در صورتی که علایم ذکر شده حاد نباشد و برای زندگی روزمره مشکل خاصی ایجاد نکند، می‌توان با به کارگیری روش‌های ساده و موثر از بروز این اختلال جلوگیری کرد : افراد برنامه منظمی برای خواب خود داشته باشند و حتی اگر تمایلی به خارج شدن از رختخواب خود نداشتند، به محض بیدار شدن از رختخواب خارج شوند. تغییرات ساده، کوچک و جذابی را در محل زندگی خود فراهم کنید، به طور مثال چیدمان اتاق را تغییر دهید.

خانه را با شمع، عودهای خوشبو و گلدان‌های کوچک تزیین کنید، زیرا این اشیای تزیینی در شادابی روحیه شما تاثیر زیادی دارد. سعی کنید در رفتارهای روزانه خود تغییرات ساده‌ای اعمال کنید. به طور مثال اگر قرار است چای ساده‌ای بنوشید آن را با طعم‌های متفاوت مزه‌دار کنید. اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین و سعی کنید بخش کوچکی از اهداف مدنظر خود را انجام دهید، زیرا رسیدن به اهداف روزانه کمک می‌کند تا از حالت افسردگی و خستگی به شادی بازگردید.

از به دوش گرفتن مسئولیت‌های بیش از حد پرهیز و سعی کنید انتظار زیادی از خود نداشته باشید. برنامه تفریحی روزانه‌ای برای خود در نظر بگیرید، زیرا انجام فعالیت‌های انرژی‌زا موجب می‌شود تا در طول روز بتوانید با آرامش زندگی کنید.

ایده ژست عکاسی پاییزی دخترانه، پسرونه، دو نفره و اینستاگرامی

دیگران را منبع اصلی احساس منفی خود ندانید و سعی کنید مسئولیت تغییر خود را بپذیرید. یادتان باشد هیچ کس مسئول افکار، احساسات و رفتار شما نیست مگر خودتان. اتفاقات زندگی‌تان را براساس استانداردهای کمال‌گرایانه بررسی نکنید و سعی کنید واقعیت‌ها را ببینید و بدانید که شما فردی هستید با توانایی‌ها و ویژگی‌های مثبت خاص و محدودیت‌هایی که هر انسانی با آن مواجه است بنابراین سعی کنید با آرامش زندگی کنید.

 افسردگی فصلی نوعی اختلال در رفتار و خلق وخوی فرد است که با همان افسردگی که بعضا سراغ انسان می آید تفاوت چندانی ندارد، تنها تفاوت شایع آن این است که با تغییر فصول بوقوع می پیوندد و پس از پایان هر فصل برطرف می شود، در این میان بیشترین نوع افسردگی فصلی مربوط به فصل پائیز است.

افسردگی فصلی که از آن تحت عنوان اختلال تاثیرپذیری فصلی نیز یاد می‌شود همه ساله در یک زمان مشخص از فصل‌های سرد سال انسان را درگیر می‌کند. اختلالی که بعضا با برقراری ارتباط اجتماعی و همچنین تحرک بیشتر به ویژه ورزش نرم کاهش می‌یابد، اما به دلیل قرار گرفتن در شرایط کرونایی و محدودیت در برقراری روابط اجتماعی، درمان این اختلالات فصلی که با علائمی نظیر نداشتن اعتماد به نفس، بی علاقگی نسبت به انجام فعالیت لذت بخش، بی حالی و احساس درد بدون دلیل ظاهر می‌شود، دشوار شده است.

 

پاییز فصل تنها قدم زدن است! - ویسگون

 

به گفته کارشناسان، اختلال افسردگی می‌تواند تاثیر منفی بر شخصیت فرد، کار یا زندگی تحصیلی و نیز وضعیت خواب، عادت‌های غذایی و سلامت عمومی داشته باشد، موضوعی که یک پزشک در گفت‌وگو با ایسنا بدان تاکید دارد.

دکتر مریم دلشاد طهرانی از افسردگی فصلی به عنوان پدیده ای یاد کرد که از فصل پائیز آغاز می شود و بعضا تا اوایل بهار ادامه می‌یابد و فرد را دچار افسردگی و بی‌انگیزگی می‌کند. احساس افسردگی روزانه، علاقه نداشتن به معاشرت با دیگران و پرهیز از کارهایی که در گذشته او را خوشحال می کرد، اختلال در خواب و اشتها به ویژه پرخوابی و پراشتهایی که در بانوان بیشتر دیده می‌شود، بروز اختلالات مود که منجر به بی‌انگیزگی، بی‌حوصلگی و کلافه بودن فرد می‌شود از جمله علائم افسردگی فصلی است و در موارد شدیدتر حتی منجر به خودکشی فرد شده و در نتیجه تشدید این علائم سلامت فرد به مخاطره می‌افتد.

وی بیان کرد: نباید با یک روز بی‌حوصله بودن یا در مقطع کوتاهی بی انگیزه بودن احساس کنیم که دچار افسردگی فصلی شدیم بلکه هر وقت عملکرد روزانه فرد مختل شد می‌توان گفت که دچار افسردگی فصلی شده است.

او در ادامه تغییر در ساعت بیولوژیک بدن را یکی از دلایل بروز افسردگی فصلی دانست و افزود: در فصل پائیز به دلیل کوتاه شدن روزها خورشید تایم کمتری را در آسمان است و همین امر موجب می شود که اختلالی در ساعت بیولوژیک بدن ایجاد شود و مود بدن کاهش یابد.

وی کاهش سراتونین (انتقال دهنده عصبی که به اصطلاح به آن هورمون شادی نیز می‌گویند) در بدن فرد را از دیگر دلایل بروز افسردگی فصلی دانست و افزود: به خاطر کمبود نور خورشید در فصل پائیز سراتونین افت محسوسی پیدا می‌کند که جبران آن منوط به نوع تغذیه در این فصل است. همچنین ترشح ملاتونین که منجر به تنظیم شبانه بدن می‌شود و به خواب نرمال کمک می‌کند در فصل پائیز مختل شده و منجر به اختلالات مود و مختل شدن خواب انسان می‌شود.

دکتر دلشاد طهرانی با تاکید بر اینکه افسردگی فصلی بیشتر در بین زنان، جوانان و افراد دارای سابقه با این بیماری شایع است، گفت: کشورهایی که از خط استوا دور هستند و در فصولی از سال از نور خورشید به میزان کمتری برخوردارند، بیشترین سهم را در درگیری با افسردگی فصلی دارند.

وی به درمان افسردگی فصلی و چرایی درمان آن اشاره کرد و گفت: اگر افسردگی فصلی درمان نشود می تواند منجر به بروز انزوای اجتماعی، اختلالات شغلی و تحصیلی، روی آوردن فرد به مصرف مواد مخدر و الکل شود و افسردگی او در نتیجه این اتفاقات رقم بزند، در واقع فرد اگر درمان نشود از چاله به چاه بیفتد. بروز پرخاشگری و دست به خودکشی زدن از نتایج تشدید افسردگی در انسان است که جان او را تهدید خواهد کرد.

او بیان کرد: به مسافرت رفتن فرد و طبیعت گردی در تغییر فصل کمک شایانی به درمان افسردگی فصلی خواهد کرد که ترجیحا سفر به مناطق گرمسیری و جنوب کشور که پائیز در این اماکن دیرتر آغاز شده و یا اصلا پائیز ندارند، بهتر است.

به گفته این پزشک برای درمان افسردگی فصلی مجموعه درمان‌هایی در نظر گرفته می شود که معمولا در دنیا از روش نوردرمانی (لایت تراپی) استفاده می‌شود. در این درمان فرد اول صبح حدود ۲۰ دقیقه در مقابل لامپ‌هایی که حاوی نور شبیه سازی نور طبیعی است می‌نشیند و با تاثیر این نور می‌تواند خود را درمان کند. گرچه در ایران به دلیل اقلیم آب و هوایی نور طبیعی به مقدار کافی در روز وجود دارد و فرد می‌تواند در حیاط منزل و یا فضای باز از نور طبیعی استفاده کند.

وی دارو درمانی و مشاوره درمانی را از دیگر روش‌های درمان بیان کرد و افزود: فرد مبتلا به افسردگی فصلی با مشاوره درمانی می‌تواند رفتار خود را کنترل کند. همچنین روش‌هایی نظیر یوگا و موزیک درمانی به کنترل استرس کمک می‌کند. فرد نباید تلقین کند که مبتلا به افسردگی فصلی شده است بلکه باید ذهن خود را تغییر داده و با درمان منتظر وقوع اتقافات خوبی باشد.

عکس پروفایل دخترونه پاییزی بیش از 124 تصویر دختر پاییز فوق العاده زیبا!

 

 

او در ادامه انجام حرکات ورزشی و تغذیه صحیح را راهکار موثری برای درمان دانست و گفت: در فصل پائیز سراتونین در انسان کاهش می‌یابد و انجام ورزش و تغذیه صحیح منجر به تقویت سراتونین شده و فرد را درمان می کند. میوه‌هایی نظیر آلو، کیوی، موز، آناناس، برگ‌های سبز نظیر اسفناج، کلم، کاهو، شیر لبنیات، تخم مرغ، غلات و … در بدن انسان سراتونین تولید می‌کنند. مصرف مواد غذایی حاوی فولیک اسید، امگا ۳، منیزیم، و همچنین مصرف مواد غذایی گروههای B و D می‌تواند فرد را از ابتلا به افسردگی فصلی پیشگیری کند.

دکتر دلشاد طهرانی با تاکید بر اینکه ورزش روزانه حداقل نیم ساعت علاوه بر جلوگیری از افسردگی فصلی نقش موثری در درمان آن دارد، افزود: مقالات علمی منتشر شده در خصوص درمان افسردگی فصلی بر انجام ورزش‌های گروهی تاکید دارند که در شرایط کرونایی می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ورزش کرد که به مراتب تاثیر بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف شکلات، شیرینی و کربوهیدرات در فصل پائیز بالاست، اظهار کرد: برای کاهش میل افراد به مصرف این موادغذایی به ویژه بانوان توصیه می‌شود که روزانه مصرف مایعات را افزایش داده که راهکاری برای کاهش ولع به مصرف شیرینی و شکلات است. طبیعی است که مصرف شکلات و شیرینی بعد از ورزش کردن موجب خواهد شد که این مواد در بدن به چربی تبدیل نشوند. همچنین کاهش مدت زمان گرسنگی در انسان موجب کاهش مصرف شیرینی و شکلات می‌شود.

تدوین:مینو غفوری ساداتیه

تلفن:09308743868

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + یازده =