کارمند شما چه رنگي است؟
انسانها داراي شخصيتهاي مختلف و متفاوتي هستند و در نتيجه هر يک را خصوصيات اخلاقي خاصي احاطه کرده (مانند مهرباني، پرخاشگري، پر تلاش بودن، کم رمق بودن، منفي فکرکردن و يا مثبت فکر کردن و …) که اگر فردي بخواهد با او ارتباط برقرار نمايد، مي بايد در شناخت آن خصوصيات اهتمام بخرج دهد.
مي توان همرديف با خصوصيات اخلاقي، هر فرد را مجموعه اي از رنگ يا رنگهاي گوناگون با تعابير و تفاسير مختلف دانست که برگرفته از روحيات دروني شخص مي باشد. از آنجا که شناخت هر فرد براي مجموعه اي که با وي همکاري مي کند از اهميت بالايي برخوردار مي باشد (تناسب شغل با شاغل ) و نيز از آنجا که رنگها ارتباط بسيار نزديکي با شخصيت انسانها دارند و شناخت آن در شيوه صحيح برقراري ارتباط بسيار مهم مي باشد، در اين مقاله به اختصار سعي شده به دو گروه از افراد يعني افراد داراي رنگ آبي و افراد داراي رنگ قرمز که وجودشان در هر سازمان لازم و ملزوم هم هستند توجه شده و خصايل اين دو گروه مورد بررسي قرار گيرند.
1. مهربان و صميمي
2. داراي روحيه حرف شنوي (مطيع)
3. با ادب و آرام
4. حساس
5. داراي توانايي کنترل هيجان و احساساتند
6. ريسک پذيري کمي دارند
7. کارها را از روي نظم و ترتيب معيني انجام مي دهند
8. اهميت قائل شدن براي درست انجام دادن کارها (کارايي)
در مجموع آبي ها کساني هستند که با کمترين نظارت بهترين کارآيي را از خود بروز مي دهند.
خصوصيات کارکنان قرمز عبارتند از:
1. داراي تفکري مثبت
2. داراي روحيه رهبري
3. خودپسند و مغرور
4. هميشه اول صحبت مي کنند
5. با قدرت و انرژي سخن مي گويند
6. پيشرو هستند
7. ريسک پذيرند
8. براي خودشان شأن خاصي قائل مي شوند
9. دوست دارند کارهاي بزرگ انجام دهند
10. به هدف فکر مي کنند
11. خلاق
12. منعطف
13. اهميت قائل شدن براي انجام کارهاي درست (اثربخشي)
در مجموع قرمزها کساني هستند که بدون احتياج به نظارت، بيشترين اثربخشي را از خود بروز ميدهند.
در صورتي که اين دو طيف در کنار هم و در يک تيم کاري قرار گيرند و با توجه به خاصيت هم پوشاني، خصايل مثبت هر طيف بر خصايل منفي طيف ديگر اثر گذاشته و در نتيجه درصد موفقيت آن تيم کاري و رسيدن به بهر ه وري افزايش مي يابد، زيرا:
بهره وري = اثر بخشي + کارايي
قرمزها = اثر بخشي (انجام کارهاي درست)
آبي ها = کارايي (درست انجام دادن کارها)
البته اين نکته همواره مي بايد مورد توجه قرار گيرند که صرفاً تمامي انسانها به اين دو طيف رنگ خلاصه نمي شوند بلکه مي توانند آميزه و ترکيبي از رنگهاي نزديک به اين دو و يا رنگهايي دور از اين دو باشند مانند صورتي، بنفش، ارغواني، فيروزه اي، سياه، قهوه اي و … در نتيجه خصايلي را که براي اين دو گروه بيان مي شود، دستخوش تغييراتي مي شوند. مثلاً در رنگ صورتي که در واقع به نوعي رنگي نزديک (ملايمتر) به قرمز مي باشد در بردارنده صفات افراد قرمز البته با شدت کمتر مي باشد.
در زير به اختصار برخي از رنگها و خصوصيات افراد ذکر مي گردد:
کرم: اهل رقابت و ورزش، از شکست خوردن بيزار، بشاش و سرزنده، قابل اعتماد
آبي سير مايل به سبز: با دقت فکر مي کنند، به ندرت اشتباه هاي کورکورانه از آنها سر مي زند، توانايي برقراري ارتباط خوبي را دارند
خاکستري: فعال، احساسات خود را پنهان نمي کنند، محافظه کار، خود را هم شآن بزرگسالان ميبينند
سبز: منعطف، داراي پشتکار بالا، متکي به نفس
طلايي: خوب و بد را بخوبي از هم تشخيص مي دهند، شاداب و سرزنده
صورتي: بدنبال انجام کارها به بهترين شکل هستند، کمک به ديگران، افکار منفي دارند
زرد: فردي پاک و دوست داشتني، داراي قدرت زياد در رهبري اجتماعي، قابل اعتماد، تصميمات خوبي مي گيرند، بلند پرواز، اهل تحقيق و پژوهش
آلبالويي: با هوش، دوست دارند همه چيز مطابق ميلشان پيش رود
بنفش: خودخواه نيستند، اما گاهي احمقانه رفتار مي کنند و فراموشکار مي شوند
ليموئي: ذاتاً فرد آرامي هستند، خيلي زود عصبي مي شوند، به ديگران حسادت مي ورزند، هميشه از مشکلات کوچک و بي ارزش شکايت مي کنند، فردي قابل اعتماد
نقره اي: خلاق، ريسک پذير، هوش بالا
سياه: مبارزه طلب، دلير و با جرات، از تغيير بي زارند، انصراف از فعاليتهاي جمعي
زيتوني: خونگرم و حساس، سازگار، مهربان و سرزنده
قهوه اي: پرجنب و جوش، قابل اعتماد، روي آنان مي توان حساب کرد، با ثبات، حافظ اسرار
سورمه اي: جذاب، کينه اي
سفيد: خيال پردازند، انسان فوق العاده
لاجوردي: متغير، راستگو
نارنجي: اهل مسابقه، سلطه طلبند، سرشار از آرزوهاي دور و درازند
ارغواني: ظريف بين هستند، مغرور، اجتماعي
از سوي ديگر سازمانها در هنگام جذب نيرو و يا هنگام مصاحبه مي توانند سئوالي را به نوع رنگ يا رنگهاي مورد علاقه فرد متقاضي اختصاص دهند تا با توسل به آن تا حدودي قدرت پيش بيني سازمان از روحيات و شخصيت فرد مورد نظر افزايش يابد و در نتيجه انتخاب درست تري را در جهت افزايش کارآيي و بهره وري سازمان داشته باشند.
همچنين پس از پي بردن به رابطه مستقيم بين شخصيت و رنگ و با توسل به شناخت تعاريف و مفاهيمي که رنگها براي انسان دارند مي توان در طراحي ها و رنگ آميزي هاي محيط کار نيز دقت بيشتري را صرف نمود تا علاوه بر ايجاد محيطهاي جذاب و دلپذير (هم براي کارکنان داخل يک سازمان و هم براي مشترياني که مجذوب تناسب و دقت محيط کار شده اند) در صدد افزايش و کاهش تأثرات مثبت و منفي کارکنان در محيط کاري نيز باشند ( ايجاد شادابي، جلوگيري از خستگي، کمک به جريان بهتر فکر، آرامش دهنده و …).
اما نکته اينکه بر اساس نظر برخي از روانشناسان همچون دکتر ماکس لوشر 3 نکته را بايد همواره در نظر داشت:
1. يک رنگ به تنهائي بيانگر شخصيت نيست بلکه در انتخاب گروهها و زوجهاي رنگ است که شخصيت افراد تحت آزمايش کاملا نشان داده ميشود.
2. شرايط روحي و جسمي افراد را قبل از آزمايش رنگ نيز بايد به حساب آورد زيرا امکان دارد که افراد در شرايط متفاوت انتخابهاي مختلف داشته باشند.
3. جنبه نسبي بودن نتايج آزمايش را بايد همواره به خاطر سپرد زيرا انسان موجودي با ابعاد ناشناخته است.
در هر صورت در اين مقاله سعي شد از وارد شدن به دنياي پر پيچ وخم رنگها و ساير مفاهيم آن جلوگيري شود و در عوض بيشتر به استفاده از نتايج حاصل از انتخاب رنگها در افراد پرداخته شود.
مراجع : کتاب روانشناسي رنگها نوشته دکتر ماکس لوشر ترجمه خانم ويدا ابي زاده چاپ شده توسط انتشارات درسا
منبع:http://alip.parsiblog.com
تدوین:مینو غفوری ساداتیه
تلفن:گ09308743868